Uit een onderzoek van Expedia blijkt dat Nederlanders graag op vakantie gaan naar onbekende en vreemde bestemmingen. Het onderzoek is gehouden in 24 landen en analyseert het gedrag van reizigers over de hele wereld.
Voor de meeste Nederlanders zijn de totale kosten en het weer een belangrijk criterium voor hun bestemming. In vergelijking met andere landen zijn Nederlanders erg avontuurlijk. Een kwart van de reizigers gaat het liefst naar een plek waar ze nog niet zijn geweest.
Ook houden Nederlanders van spontane vakanties. Nederland staat wereldwijd in de top 3 van landen die hun vakantie in eigen land korter dan een week van tevoren boekt. Ook een vakantie naar het buitenland regelen we relatief kort van tevoren, namelijk minder zes maanden. Het liefst kiezen we voor een strandvakantie, gevolgd door een culturele vakantie en een wintersport vakantie.
Bij het kiezen van een vakantiebestemming speelt mond-op-mondreclame de grootste rol. Daarnaast hebben recensies van andere reizigers op het internet ook veel invloed. Televisie en tijdschriften hebben de minste invloed op onze keuze.